7 kiat membangun Figur pengusaha di facebook

7 kiat membangun Figur pengusaha di facebook
langkah langkah yang profesional untuk memulai bisnis di facebook.
sahabat media untuk bisnis di online sangat banyak, dan salahsatunya bisnis online di jejaring sosial terbesar yaitu bisnis di facebook.
nah, untuk sahabat yang sangat tertarik dengan bisnis online di facebook ini, sahabat info-me harus tau langkah-langkah ini demi terwujudnya bisnis itu.

apa saja yang mesti kita lakukan? yu selengkapnya kita bahas.
7 kiat membangun Figur pengusaha di facebook.

1. Guna nama sebenar di FacebookSeorang usahawan harus telus di medan media sosial seperti di Facebook. Menggunakan nama samaran boleh, tetapi ia sedikit berisiko. Orang lain akan menganggap kita ada niat yang tidak baik. Pelanggan dan pembeli hanya mahu berurusan dengan orang yang telus sahaja. Begitu juga kita, sama sekali ‘takut’ untuk membeli barang daripada orang yang menggunakan identiti palsu.

2. Gunakan gambar sebenar atau gambar yang elok
Gunakan gambar yang sebenar. Elakkan menggunakan gambar-gambar seperti bunga, kartun dan seumpamanya, kerana ia tidak profesional dan tidak mencerminkan kita sebagai seorang usahawan.
Jika boleh, letak foto yang terkini. Bagi usahawanita (wanita Islam) yang tidak mahu mendedahkan gambar sebenar atas sebab privasi, boleh gunakan logo bisnes. Elakkan meletak gambar produk. Manakala bagi lelaki, setakat ini tiada alasan kukuh untuk tidak mendedahkan foto sebenar.

Kelebihan meletak foto sebenar di Facebook profile adalah, prospek dan pelanggan semakin mempercayai dan meyakini kita.

3. Join group yang berkaitan sahaja
Group apakah yang perlu disertai? Bagaimana cara menyertai sesebuah group? Berapa banyak group yang perlu saya sertai?

Anda sertai group yang berkaitan dengan perniagaan dan juga bidang jualan anda. Untuk group berkaitan perniagaan, di sana terkumpul ramai usahawan. Kita boleh berkenalan dengan mereka dan bina kredibiliti di sana sebagai usahawan yang boleh sama-sama berkongsi pengalaman.

Manakala group berkaitan bidang jualan, katakan anda menjual pakaian, maka sertai group yang berkaitan dengan pakaian. Kongsikan tip-tip dan panduan yang berkaitan pakaian.
Untuk menyertai group, kita boleh mencari group dengan menggunakan fungsi carian (search) di Facebook. Masukkan perkataan berkaitan dan klik search. Kemudian klik pada Groups. Anda akan disenaraikan dengan group yang boleh disertai.

Selain itu, gunakan juga fungsi carian Group di sini: https://www.facebook.com/findgroups
Anda tidak perlu menyertai banyak group. Pilih group yang aktif dan lebih menumpu kepada perbincangan dan perkongsian. Tidak kisah group itu ramai ahli ataupun tidak, yang penting adalah kualiti ahli group. Elakkan group yang memfokus kepada iklan semata-mata.

4. Gunakan gambar atau image
Untuk menjadikan perkongsian anda di group lebih menarik perhatian ahli group, gunakan imej ataupun foto yang sesuai dan berkaitan. Contohnya, jika anda berkongsi tentang bisnes offline anda, sertakan sekali gambar kedai anda.

5. Penulisan dalam bentuk tip
Tidak perlu menulis terlalu panjang di group. Penulisan dalam bentuk senarai tip adalah lebih digemari berbanding penulisan yang agak panjang lebar.

6. Perkongsian pengalaman sebenar
Selain berkongsi fakta dan ilmu dalam bentuk tip/panduan, ahli group juga amat suka dengan perkongsian pengalaman sebenar. Berikan inspirasi dan motivasi kepada mereka tanpa menyuruh mereka bermotivasi, tetapi kongsikan cerita yang memberi mereka suntikan semangat.

7. Berikan komen positif
Apabila berkomuniti di group, sikap bertolak ansur adalah amat penting. Selain berkongsi, kita juga perlu memberikan komen yang positif kepada ahli lain apabila mereka berkongsi tip, panduan dan pengalaman. Ucapkan juga terima kasih, tahniah dan sebagainya. Jika kita tidak tahu untuk komen, elakkan berikan komen agar tidak ada ahli yang terluka.

nah sahabat itulah 7 langkah untuk memulai bisnis online di facebook.
selamat mencoba.